37/2015

Zahájení nového roku - těste se na synchronizaci

Období od ledna do března, popř. u firem auditovaných nebo zastupovaných daňovým poradcem až do června, bývá pro každou účetní spíš stresující než pohodové. Kromě rozběhnutí nového účetního roku a pokračující běžné práce v něm, musí také dokončit rok předchozí, aby bylo na základě čeho vyplnit daňové přiznání k dani z příjmu. Přitom dokončení jednoho účetního roku a zahájení nového nemusí časově následovat, ale spíše naopak…pokud tedy firma začíná fungovat ihned „po Silvestru“, např. nakupovat, prodávat, fakturovat a platit závazky. Výsledným efektem tohoto dvojího účetnictví musí být 100% návaznost nového účetního roku na rok předchozí, a to hlavně u počátečních x konečných stavů rozvahových účtů a také detailního rozpisu pohledávek a závazků, které příslušné počáteční x konečné stavy tvoří. Podobné je to s evidencí majetku – musí navazovat zůstatkové ceny zaevidovaného majetku po uplatnění daňových nebo účetních odpisů.

„Sladění“ obou účetních období znamená často dvojí práci, protože je běžnou praxí, že daňové doklady za předchozí období chodí se zpožděním a pokud jsou uhrazeny v novém roce, tak je potřeba je zaevidovat a zaúčtovat do roku X, ale zároveň dodatečně promítnout do již rozběhnutého roku X+1, protože teprve zde dojde k jejich spárování s platbou. Konečné stavy účtů také dostanou svou definitivní podobu až po zaúčtování všech účetních případů a až potom skutečně dokončíme start nového účetního období aktualizací počátečních stavů.

Prostě, co si budeme povídat….31.března si vydechneme, otřeme čelo a jedeme dál…(vhodné je myslet třeba na dovolenou :-D).

Pokud ve Vás předchozí část článku vyvolala pesimismus, tak rychle pojďme přepnout na „optimismus“. Každý rok se snažíme připravit pro Vás kromě legislativních nutností i novinky, které by Vám měly práci s účetním programem DUNA zpříjemnit a co možná nejvíce zjednodušit. Letos se práce metodiků a programátorů kromě jiného soustředila právě i na úpravu funkce Zahájení nového roku.

Dali jsme hlavy dohromady a výsledkem je synchronizace navazujících účetních období.

Proč?

Všechno to, co je popsáno v předchozích odstavcích.

Jak to bude fungovat?

V okamžiku definitivního uzavření jednoho účetního období X lze v následujícím roce X+1 spustit synchronizaci, která z předchozího roku (dle zadané cesty k datovému úložišti roku X) připraví pracovní soubor s definitivními údaji k přenosu a ten porovná s archivy dokladů, které vznikly v okamžiku založení účetního období X+1, ale nebyly kompletní. Ve formuláři k tomu určeném se zobrazí rozdílové údaje, tj. doklady se změnou, nové doklady nebo doklady, které do archivu nepatří. Potom již jen jednoduchým zakliknutím nebo odkliknutím lze označit doklady, jež chcete v archivu aktualizovat a aktualizaci spustíte.

Synchronizace dokladů po zahájení roku

Kdy se to bude spouštět?

Kdykoliv dle potřeby. Synchronizaci lze provádět opakovaně. Ve formuláři zůstane přehled dokladů určených pro synchronizaci s informací o tom, zda byl již doklad v evidenci aktualizován či nikoliv.

Závěrem

Cílem tohoto článku není celý popis připravované novinky…je to jen taková malá ochutnávka. Více podrobností naleznete samozřejmě v Uživatelské příručce po nainstalování připravované verze a téma synchronizace jsme také zařadili na program našeho pravidelného roadshow v závěru tohoto roku.

Synchronizace dokladů po zahájení roku

Starší čísla magazínu MUP