01/2011

Úvod

Některé novinky, které získáte s novou verzí software, představovaly desítky a stovky hodin práce a přitom návod na jejich použití, lze shrnout, pro zkušené uživatele PC, do jediné věty.

Do této kategorie patří určitě nová vlastnost, kterou jsme zahrnuli pod pojem InfoSystém. Stručně řečeno, napříč celým systémem, ve všech evidencích narazíte na údaje, které jsou zobrazené modrým písmem a modře podtržené. Stačí na ně kliknout levým nebo pravým tlačítkem myši a máte k dispozici kupu informací, souvisejících s „modrým“ záznamem.

Na první pohled složitější, ale po krátkém vyzkoušení, je stejně triviální, možnost definovat Uživatelské sestavy. Čas od času prostě potřebujete určité údaje z některé evidence, vytištěné pěkně setříděně, a to Vám zrovna neposkytuje žádná standardně dodávaná sestava. Avšak již dříve bylo v možnostech systémů DUNA si uživatelsky, v libovolné evidenci, na přehledové záložce Seznam nastavit, které sloupce (1), jak široké (2), v jakém pořadí (3) a podle kterého sloupce setříděné (4) zde chcete zobrazovat. A odtud byl jenom krůček k myšlence takovéto uspořádání Vámi vybraných sloupců použít pro tisk Vaší vlastní sestavy. Takže nyní stačí jednoduchým způsobem vyjádřit, že okamžité uspořádání sloupců je určeno pro tisk sestavy. Tzn., že si pozměněné uspořádání pro sestavu na přehledové záložce Seznam nějak pojmenujete, řeknete, zda požadujete mezisoučty nebo ne a uložíte pod nějakým jménem. Kdykoliv později můžete opakovaně uspořádání sloupců pro tuto Vaši uživatelskou sestavu načíst a znovu ji vytisknout. Stejně jednoduchým způsobem můžete tento výběr sloupců exportovat do Excelu.

Provázat záznamy v jednotlivých evidencích nebo řádky záznamů s přílohami (v podstatě se soubory libovolného typu), to byla již stará myšlenka, na jejíž realizaci nevybyl dříve dostatek času. Ale od teď se budete v systému DUNA potkávat se „sponkami“ (rozuměj uloženými přílohami). Je dost možné, že na základě Vašich námětů tuto oblast ještě více propracujeme.

Pravděpodobně, velká většina účetních a ekonomů nejvíce ocení další novinku, a to je možnost, rozpadat jednotlivé záznamy v bance a v pokladně na řádky. Celá problematika je řešena komplexně a dost možná budou zde ještě další úpravy v budoucnosti. Možná jste již zaznamenali, že i v evidenci závazků (přijaté faktury) přibyla možnost zapisovat řádky, případně je načítat z příjemek na sklad.

Pravděpodobně ne ještě ve všech firmách pochopili význam a dopady práce s Archívem DPH. I zde jsme něco málo vylepšovali.

Zejména ve velkých firmách se řeší problém „utajení dat“ podle různých aspektů. Některé, většinou cenové údaje, mají zůstat neveřejné, střediska si nemají vidět do karet apod. Této problematice jsme věnovali široký záběr. Nicméně, v této oblasti je jistota, že budou vznikat nové a nové požadavky, různé firma od firmy. Některé z nich budou zase řešitelné, jiné bohužel ne.

Řada z Vás již naučila využívat tzv. Nezávislé výběry. Abyste, své často komplikované, výběrové podmínky nemuseli zadávat pokaždé znovu, přidali jsme zde možnost ukládání výběrových podmínek do šablon.

Možná jste si již všimli, že systémy DUNA mohou, kromě ochrany licence HW klíčem, využít tzv. softwarové aktivace licence. Pro ty z Vás, kdo jste si již sami instalovali některý z novějších produktů Microsoftu (např. Windows nebo Office), případně produkty firmy Adobe (Adobe Acrobat, Adobe Photoshop,…), to nebude nic převratného. No a pro ostatní, stručné vysvětlení, k novému software již nepotřebujete ten „nesmysl“ (rozuměj HW klíč) vzadu.

Mohl bych ve výčtu novinek pokračovat. Úpravy v evidenci Zakázek, v Kase, kde např. umíme připojit libovolné vážící zařízení. Naposled to byly vážící plošiny pro vážení prázdných a následně naložených nákladních aut se štěrkem. Další banky přibyly v HomeBankingu, …

Více podrobností naleznete v následujících článcích, případně v dokumentaci k software DUNA.

Školení

Možná stojí za to, připomenout možnost absolvovat cyklus bezplatných školení, určených pro uživatele systémů DUNA, které pořádáme pro všechny naše zákazníky v Praze a v Přerově. V poslední době jsou hodně obsazená, zejména díky velké skupině našich klientů, kteří se rozhodli pro přechod z programů DOUBLE, SIMPLE a CAC na systémy DUNA. Většina z nich využila speciální nabídky v letních měsících, určené právě pro dlouhodobé zákazníky naší společnosti. Chtěl bych jim poděkovat, že se rozhodli zůstat věrni produktům naší společnosti.

DOUBLE, SIMPLE a CAC

Jak jsme již oznámili, poprvé již před třemi roky, společnost TILL CONSULT a.s. ukončí vývoj a podporu programů DOUBLE, SIMPLE a CAC k termínu 31.1.2012.

Zálohové faktury - služby 2012

Současně s tímto časopisem, obdržíte i zálohovou fakturu, buď přímo od nás, nebo od Vašeho dodavatele software, pro úhradu poskytovaných služeb v roce 2012, pokud je již nemáte předplacené (služby zahrnují všechny nové verze software DUNA, HOT LINE v pracovní dny a e-mailová poradna v účetní, daňové a mzdové problematice).

Závěrem Vám i nám přeji, aby i každý z Vás našel ve zmíněných novinkách systému DUNA i něco užitečného pro svou práci a byl i nadále s celým programem spokojený.

Miroslav Till

Starší čísla magazínu MUP