38/2016

Evidujeme tržby v software DUNA

Loni to bylo Kontrolní hlášení, letos je hlavní legislativní novinkou pro následující období Elektronická evidence tržeb neboli EET.

Již od jara jsme tuto problematiku pečlivě sledovali, studovali zákony, účastnili se školení s pracovníky ministerstva financí, přemýšleli, vymýšleli a diskutovali navzájem, abychom Vám mohli dodat spolehlivý, funkční a zároveň co nejjednodušší a sofistikovaný modul, který splní funkce požadované Zákonem o elektronické evidenci tržeb.

Vzhledem k tomu, že není žádným způsobem určeno, jak má EET vypadat - obecně je to jakékoliv technické řešení, které dokáže komunikovat přes internet s centrálním serverem Finanční správy v okamžiku přijetí platby, tj. odešle datovou zprávu ve stanoveném formátu a vystaví účtenku – zapracovali jsme potřebné funkce do software DUNA. Snažili jsme se především o to, aby EET bylo co nejvíce automatické, jednoduché pro obsluhu a nebylo zbytečně obtěžující.

EET je dodáváno jako volitelný modul, který přidává potřebné funkce do účetní nebo obchodní agendy software DUNA.

Kde evidujeme:

Kasa – je agenda určená k prodeji, kde jsou vystavovány prodejky s úhradou za hotové, platební kartou nebo stravenkami, takže všechny doklady jsou automaticky elektronicky evidovány

Fakturace/Pohledávky – agenda slouží k vystavování daňových dokladů (faktur) a obvykle nemá žádnou spojitost s platbou,

která vzniká následně v pokladně nebo v bance. Ovšem např. při platbě kartou nemáme jinou možnost elektronicky evidovat hned v okamžiku této platby (nestačí až při připsání na bankovní účet), takže to zajistíme již při uložení faktury na základě formy úhrady, u které zaškrtneme parametr EET. Ve Fakturaci/Pohledávkách lze tedy dělat EET volitelně podle nastavení forem úhrady.

Pokladna – slouží obecně k evidování pohybu hotovosti ve firmě, takže funkce EET sem neodmyslitelně patří. Týká se to samozřejmě příjmových pokladních dokladů, přičemž úhrada vydané faktury je elektronicky zaevidována automaticky (pokud už to ovšem neudělala faktura sama) a ostatní přijaté platby (např. jiné tržby v hotovosti) lze zaevidovat volitelně.

Kdy evidujeme:

Okamžikem evidování je vždy ukládání dokladu v konkrétní agendě. Současně vzniká zápis v nové Evidenci EET, která údaje ihned odesílá na Finanční správu a přiřazuje k nim doručené potvrzovací odpovědi, které je nutné natisknout na účtence, tj. dokladu o EET.

Co evidujeme:

Rozsah evidovaných, tj. „elektronicky odesílaných“ údajů je přesně dán zákonem. Kromě údajů o poplatníkovi (DIČ, označení provozovny a označení pokladního zařízení), data a času přijetí platby nebo vystavení účtenky, pořadového čísla účtenky a typu režimu se odesílají pouze korunové údaje o celkové částce platby (u plátců DPH rozčleněné na základy a DPH podle sazeb).

Odesílané údaje v datové zprávě jsou samozřejmě chráněny šifrováním podle technické dokumentace k EET.

Starší čísla magazínu MUP