38/2016

EET v systémech DUNA aneb eviduji, ani o tom nevím

Poté, co počátkem léta začínalo být téměř jisté, že se letos opravdu začnou v první vlně elektronicky evidovat tržby a když už po vydání prvního metodického pokynu jsme k této jistotě měli i reálné podklady, tak jsme dali hlavy dohromady. Od samého počátku nám bylo jasné, že rozsah řešení elektronické evidence tržeb bude velmi obsáhlý, neboť jak zákon praví „Evidovaná tržba je platba, která zakládá rozhodný příjem a je uskutečněná hotově, kartou, stravenkou, šekem a obdobnými platidly“

Z toho jasně vyplývá, že se jedná nejen o prodej přes pult, ale i o platby faktur, zálohy, čerpání kreditů, e-shopy a příjmy do pokladny, tedy o veškerý tok hotovosti, šeků a plateb kartou.

Celá elektronická evidence tržeb bude pro jednotlivé podnikatelské činnosti nabíhat postupně, v několika fázích. Již od startovacího termínu 1.12.2016 obsahuje několik výjimek a další změny a výjimky se dají velmi pravděpodobně očekávat.

Proto jsme zvolili cestu samostatného softwarového modulu, který je možné volitelně dokoupit, „zapnout“, používat a také rozvíjet a upravovat. Naším řešením je tedy softwarové rozšíření stávajících systémů DUNA tak, aby ten, kdo má DUNU a modul pro EET, nepotřeboval již žádnou další „krabičku“.

Při realizaci jsme si stanovili jednoduchý cíl. Aby povinnost evidovat tržby nebyla pro naše uživatele zátěží čí prací navíc, ke které budou potřebovat další speciální znalosti či dovednosti.

Jinak řečeno, aby to, že evidují, ani nepocítili.

Po prvních zkušenostech a reakcích našich uživatelů, kteří již evidují tržby ve zkušebním provozu a několik málo dnů i v ostrém provozu nebo po vyjádření těch z vás, kdo se zúčastnili našich seminářů („vy jste nás po všech těch mediálních masážích docela uklidnili“), můžeme říci, že se nám cíl povedlo naplnit.

Jak tedy vypadá „naše“ elektronická evidence vpraxi? Jednoduše.

Například v kase, tedy při prodeji za hotové, běžně prodáváme tak jako doposud, pořídíme účtenku, uložíme doklad a zaevidujeme.

V pokladním deníku nebo ve vystavených fakturách zaplatíme vystavenou fakturu v hotovosti příjmovým pokladním dokladem a při uložení zaevidujeme tržbu. Na dokladech (účtenkách, fakturách, pokladních dokladech) samozřejmě tiskneme požadované údaje pro EET. Takto jednoduše to tedy funguje, ale je nutné nastavit a vyplnit požadované údaje v konfiguraci programu. Stačí číslo provozovny a pokladního zařízení a importovat certifikát. Vše další již zařídíme.

Starší čísla magazínu MUP