12/2013

Archivy v Daňové evidenci

Nejdůležitější změny v ekonomických programech obvykle souvisejí s legislativními úpravami. Letos na přelomu roku tomu tak zřejmě poprvé nebude. Přesto jsme pro Vás připravili novinky, které jsou potřeba právě na začátku roku. Jedná se o Archívy v modulu Daňová evidence, které zjednoduší práci s doklady (především přijatými a vydanými fakturami), které v předchozím období nebyly vůbec nebo zčásti zaplaceny a je potřeba je evidovat i v aktuálním období. Novinku najdete v Evidenci pohledávek u Vydaných faktur a Ostatních pohledávek a v Evidenci závazků u Přijatých faktur a Ostatních závazků. Volba Archív se nachází ve spodní části menu příslušné agendy.

MenuNaplnění archivů proběhne automaticky při funkci Zahájení nového roku, kdy se sem přenesou všechny doklady, u nichž v dalším období budou probíhat navazující operace. Tedy především platby nebo uplatnění DPH. Pokud v okamžiku Zahájení nebudou některé doklady ještě k dispozici, lze doklad do archivu zapsat později také ručně volbou pro nový doklad na horní liště obrazovky nebo současným stiskem kláves CTRL+N. Přitom je potřeba vyplnit také údaje na záložce Peněžní deník – konkrétně žlutě podbarvenou část (tj. Očekávaný peněžní deník). Při částečně hrazených fakturách je nejdůležitější zapsat správné uplatnění jednotlivých částek dokladu (základ a DPH) v minulých letech – položka Uplatněno. Na základě toho se dopočítá zbývající částka k uplatnění v aktuálním období – položka Čeká. Zápis do očekávaného deníku lze pořídit také novým zaúčtováním (pokud použitý DD odpovídá původnímu zaúčtování), ale takto lze postupovat jen u zcela neuhrazených faktur.

Evidence vydanýych faktur

Při zápisu do archivu jsou vypnuté některé kontrolní funkce. Např.:

  • DD se nekontroluje na aktuální Dokladovou řadu
  • Číslo dokladu se neváže na aktuální Číselnou řadu
  • Středisko, zakázka, aktivita, sklad se nekontrolují na aktuální číselníky
  • Jedině sloupec peněžního deníku se kontroluje na číselník Definice příjmů/výdajů
  • Pokud je uveden DD existující v aktuální Dokladové řadě, lze po dotazu provést zaúčtování dokladu do očekávaného deníku. Při volbě NE, tj. nepoužít aktuální DD, proběhne založení prázdného zápisu do očekávaného peněžního deníku a sloupce je potřeba zapsat ručně.

Práce s doklady zapsanými do archivu se v aktuálním roce nijak neliší od ostatních dokladů. V Nastavení základní konfigurace – Pohledávky a závazky lze určit, zda se budou staré doklady zobrazovat jen v Archivu nebo budou viditelné i v aktuální evidenci spolu s dalšími fakturami.

Starší čísla magazínu MUP